søndag 1. mai 2011

Alle gode ting er (av) tre

Da er innflytningen offisielt i gang, vi tar det litt gradvis, så i løpet av ca 2 måneder nå vil det komme flere små og litt større flyttelass i hus.

Det aller første som kom i hus, var dette vakre gamle skrinet.Er det ikke fantastisk flott?? Se alle detaljene.

Det står klart og tydelig at det er fra 1745, Tenk at for 266 år siden satt det en mann med initialene N M S og skar møysommelig inn detaljrike mønstre på dette skrinet, teknikken heter karveskurd. Skrinet er satt sammen med treplugger, det er ikke en spiker å se noe sted. En artig detalj er at N-en er skrevet feil vei, så mest sannsynlig er det en som ikke har vært særlig boklærd som har laget skrinet. Noe annet som er artig med skrinet er at ingenting er synkront, det er et helt annet mønster på høyre side enn på venstre både på lokket, på forsiden og på baksiden.

Oppi skrinet ligger det flere avissider fra 1980 tallet, det er min kjæres grandonkel som har funnet det verdt å ta vare på disse avissidene, en dag får vi sette oss ned å lese dem og prøve å finne ut hvorfor han har tatt vare på nettopp disse. Det ligger også en singelplate av Lage Vedin som synger Det er makt i de foldede hender i skrinet, en sang jeg husker godt fra jeg var liten og hørte på ønskekonserten.

Det neste som kom i hus var denne som jeg egentlig ikke vet hva kalles, men den ble brukt til å oppbevare flatbrød i. Nå har den fått en plass på veggen i gangen her.


Se på detaljene også her, aner ikke hva denne teknikken heter, men antar treverket har ligget lenge i vann før de fikk bøyd det til og festet det med nagler.Mønsteret her ser ut som det kan være svidd inn.

Noe pynt måtte jeg jo ha inni dette "flatbrødtrauet" for å live det litt opp. Jeg prøvde både med en gammel kobberkjel og et par andre ting før valget til slutt falt på den nydelige fløtemuggen jeg fikk som gave av Småtingene for noen uker siden. Den passet helt perfekt inni trauet, spesielt med hvitveis i. Trauet er forresten hengt opp med det kraftige hampetauet som var rundt gaven jeg fikk fra skjønne Jessica i Ekte Interiør, så her er det virkelig snakk om å tage det man haver. Planen er å henge et par gamle bilder inni trauet og enda flere gamle bilder på veggen rundt, her snakker vi anegalleri.

Den tredje og siste tingen som kom i hus var denne vakre gamle kisten som også har fått plass i gangen, iallefall sånn foreløpig.(Mulig den skal få plass i stuen når vi ommøblerer der) Når den er fra aner vi ikke, det er ikke noe årstall på den, den er satt sammen med en slags lafteteknikk, altså ikke en eneste spiker eller nagle i denne kisten heller. 
Se på denne flotte gamle nøkkelen, fabelaktig.

Helgen er snart over, en nydelig helg var det værmessig, i dag har vi vært på et hagesenter og kjøpt et piletre på stamme,  noen småplanter pluss disse ballene og hjertet som har fått plass som pynt på den gamle kisten, De hvite rosene fra torsdag står like flott i dag også.



I dag har jeg blogget i nøyaktig 2 måneder, det har vært ca 1000 sidevisninger og jeg har fått 24 følgere. Veldig fornøyd med det. Ønsker de nye følgerene hjertelig velkommen, håper dere vil trives her.:) Vil også takke for alle inspill, gode ord og fantastisk inspirasjon som man får her i Blogglandia, har ikke angret et øyeblikk på at jeg startet opp denne bloggen, det har vært bare moro.

Nå er det ny uke, nye muligheter, nye lodd, nye gevinster og neste helg kommer nok et flyttelass til gards.

Ha en strålende flott ny uke, la oss håpe mai blir av den skjønne milde sorten i år.

9 kommentarer:

  1. Flotte saker den nye samboeren har med på flyttelasset. fortsetter det sånn, så er det ikke ille å få et mannfolk i huset med masse ting og tang som skal innlemmes. Høres ut som en spennende tide dere har i møte!!! Lykke til!!! Og måtte dere få et langt og lykkelig liv i sammen:DDD Klemz Grethe

    SvarSlett
  2. Så flotte saker, like fint alt sammen. :) :)
    Blir spennende å se om dere finner ut noe ang avisene.
    Ønsker deg en fortsatt fin kveld.
    Klem

    SvarSlett
  3. Treverk er vakkert, og for en fantastisk skatt det skrinet er. All historien bak en gjenstand som er så gammel! Tenk, 266 år... Jeg kan levende se for meg personen som sitter og skjærer inn navnet sitt etter beste evne, omvendt N og det hele, artig!
    Og gratulerer med 2-månedersjubileum for bloggen :)
    Klem fra Bekka

    SvarSlett
  4. Kanskje har gamle Ivar teke vare på avisartikkelen/plata av Lage Wedin:" Det er makt i de foldede hender", fordi det var songen din O.. song solo i Engen Kino.

    SvarSlett
  5. For noen utrolige ting du viser! Det skrinet er jo bare fantastisk! For en historie og personlighet. Kjempemorsom lesing. Så bra at du fikk brukt tauet fra gaven! ;-) Man har alltid bruk for tau!
    Liker virkelig hvordan du ordner i hjemmet med ting du har, akkurat slik gjør jeg det her også. Det er morsomt!

    SvarSlett
  6. Hei! Så utrolig mange fine ting, heldig du. En kjempe koselig blogg du har, jeg la meg til som følger. For da finner jeg deg igjen og jeg kommer snart tilbake, men nå er det natta. Klem

    SvarSlett
  7. Det er så flott med gamle ting med sjel. Sjarmerende detalj med N som er snudd. Fantastisk fint skrin. Rart å tenke på at noen satt der for 266 år siden ja. Så heldig du er. Flott nøkkel også.

    SvarSlett
  8. heisan.
    ååå så nydelig et skrin, snakk om håndarbeide da,
    flinke de var før i tiden med hendene sine.
    den runde til flatbrød ble kalt Tine, de brukte den å til barselbesøk, full av godsaker til mamma som akkurat hadde født.
    nydelige ting du viser,
    ja blogg verden er en stor glede.
    et pust i hverdagen.
    jeg gjør ikke noe spes med oliventre, vet du..det står inne i stue temp hele vinter her , får vann så det ikke tørker, men det ser ut som det koser seg,
    står i veranda døren da, glass helt ned til gulvet, så lyst står det..
    så prøv deg frem, men nå liker de seg ute, men må aldri tørke....tror jeg..
    ha en fin dag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  9. Takk alle sammen for kommentarer, nå må dere ikke tro jeg tar ham for tingenes skyld da. ;)

    Sylvia, jeg tror ikke dette er en tine, en tine er ikke så stor, denne her er ca en meter i diameter vil jeg tro. Ikke akkurat noe man dro med seg på barselsbesøk, dessuten innbiller jeg meg at tiner har lokk. Denne her ble vel mer brukt som oppbevaring av flatbrødleiver. Kan tenke meg den sto i eldhuset under baksten og så la de flatbrødet eller lefsene oppi denne.

    Jeg har en svigerinne som jobber på folkemuseum, hun vet sikkert hva det er.

    SvarSlett