mandag 16. mai 2011

På skattejakt

Denne helgen har vi vært på skattejakt på loft og i kjeller, på loftet fant vi en gammel koffert som vi har tenkt å ta vare på, pluss et lekelokomotiv fra tidlig 60 tall som min kjære fikk i julegave fra sin mor da han var liten. Lekelokomotivet er brannrødt og gikk i sin tid på batteri, det skal selvfølgelig få seg en plass i Foppballpuben. Kofferten er jeg litt mer usikker på hvor vi skal plassere.Har dessverre ikke fotoapparat med meg så bilder blir det dårlig med i dette innlegget, de får komme senere.

I kjelleren fant vi flere gamle bilder, bl.a to skolebilder fra hhv 1879 og 1886, vi tror at faren til min kjæres grandonkel er på begge skolebildene. Slo opp på nettet i dag og fant ut at det siste bildet var fra en Folkehøgskule i Sogn. Bildene var i sorte gipsrammer, de har dessverre blitt utsatt for fukt så rammene har begynt å smuldre opp, så de er jeg redd vi må kaste . Vi fant også et maleri i kjelleren, Brudeferden i Hardanger (tror ikke det er originalen) ;)

I dag tok vi oss en tur på en bruktbutikk, vi er fremdeles på jakt etter et skap til kjøkkenet, men det fant vi ikke i dag heller. Derimot fant vi en gammel skjenk som vi kanskje kan ha på badet, jeg må hjem å måle på onsdag for å se om det er plass til den. Så får vi krysse fingre både for at den passer og for at ingen andre har stukket av med den i mellomtiden.

Så  kanskje jeg likevel kan få oppfylt drømmen om et baderomsmøbel som ligner på dette. Bildet er hentet fra Bolig pluss og er fra huset som vant prisen for Norges vakreste hjem i 2010. Jeg blir litt svimmel av lykke ved tanken på at vi kan få noe lignende på badet vårt.


En gammel fin symaskin fant vi også på bruktbutikken, riktignok i merket Pfaff og ikke Singer som på illustrasjonsbildet jeg fant på Finn. Den ble vår for 300 kroner, noe jeg tror er et kupp, men så har jeg ikke aning om hva gamle symaskiner koster, så kanskje det ikke er et kupp likevel. Jeg vet akkurat hvor den skal stå når stuen skal få en make over utpå sommeren/høsten en gang.

Ønsker alle en riktig så strålende 17 mai. Hipp, hurra for Norge i rødt, hvitt og blått, la oss vandre med freidig mot Hvorhen vi går i li og fjell med bunader, pølser, is og rømmegrøt i bøtter og spann. La oss håpe at solen skinner fra skyfri himmel og at det blir litt varmere enn det metorlogene har lovet oss.

2 kommentarer:

  1. Hei :)
    Så flotte ting du har funnet. :)
    Tvi, tvi ang skapet du ønsker deg på badet.
    Utrolig lekkert med slike skap så forstår ønsket ditt. :)
    Ønsker deg en flott 17 mai også :)
    Klem

    SvarSlett
  2. Gratulerer så masse med dagen=) Håper du har hatt en flott feiring!

    Jeg vil nok kalle den gamle symaskinen et kupp!! De er jo råflotte! Jeg er så heldig at jeg skal få arve mormor sin. Farmor hadde også èn, men den er jeg usikker på hvor har tatt veien. Èn ting er hvertfall sikkert: Disse gamle symaskinene er MYE brukt!

    Ha en god natt=)
    Klems

    Fikk du lokk med til din?

    SvarSlett