torsdag 28. april 2011

Hvite roser fra Athen

er det ikke, faktum er at rosene er langt mer eksotiske enn som så, de kommer nemlig helt fra Kenya. Er det ikke rart så liten verden har blitt når vi kan sette roser fra Kenya på bordet her i lille Norge?


Selv om jeg i min tid sto på blomstertorget her i Bergen, så er jeg ingen ekspert på blomster, men roser har jeg litt peiling på.

Her er et lite rosekurs:
1. Det skal være rene stilker nedi vasen så vær nøye med å fjerne de nedereste bladene
2. Blomster generelt og roser spesielt skal alltid skjæres, aldri klippes. Bruk en skarp kniv og skjær på skrå.
3. Roser skal settes i varmt vann, så varmt som vasen tåler sa min gamle sjef alltid.
4. Når du setter rosene sammen i en bukett, så legg dem i kryss, annenhver til venstre og annenhver til høyre. 


 De har fått plass i gangen i en vase jeg en gang dro med meg hjem fra Gdansk i Polen.

Vasen står på min mormors og bestefars gamle buffet. At den har havnet her hos meg er egentlig en fantastisk historie. Da min mormor flyttet til sykehjem for mange, mange år siden var det min tante i Oslo som overtok buffeten pluss spisestuen hennes. Og da min tante døde for ca 12 år siden, reiste en kusine til Oslo for å hente møblene tilbake til Bergen. På den tiden hadde jeg akkurat flyttet inn i leiligheten her og min kusine ringte og spurte om jeg kunne tenke meg denne buffeten. Det var jo selvfølgelig ikke nei i min munn, dette er det møbelet jeg er aller mest glad i.  Så stor takk til min kusine Liv som var så snill å hente dette praktmøbelet i Oslo.

Her er en liten detalj av buffeten.Det er vel unødvendig å nevne at denne heller aldri, aldri skal males. Ikke i min tid iallefall.

Det var visst ikke helt den store interessen for min PIF, så langt jeg har fått med meg er det bare en som ville være med. Det er et par timer igjen ennå så om noen har lyst å slenge seg med på en Pass it forward så ta titt en titt på forrige innlegg og meld dere på der.

Ha en strålende kveld alle sammen,


1 kommentar:

  1. Takk for "rosekurs". En god ting kan ikke sies for ofte ;)
    Det er flere enn deg som har fått dårlig respons på PIF`en. Jeg lurer på om det rett og slett har vært for mye.
    Vent en stund , heller og prøv igjen når det har gått en stund.
    Husk at de som er med må ha egen blogg fordi de skal lage et innlegg selv ;)
    Lykke til !
    Klem fra Ingunn :)

    SvarSlett