lørdag 14. januar 2012

Hverdagshelter

I går var det klubbkveld, denne gangen var vi fem som koste oss med nydelig pai, deilige foccacia brød, en lekker salat og en fantastisk SJOKOLADEMOUSSEKAKE. Som seg hør og bør gikk praten om mangt og mye, bl.a snakket vi om tallerkner. En av mine klubbvenninner klaget over hvor fort hverdagstallerknene ble stygge og matte, hvor lett de knuste osv. Det var da jeg kom til å tenke på mine.

Nå er det ingen av dere som kommer til å okke og aie dere over hvor fine disse tallerknene er, de er hverken moderne, elegante, fancy eller veldig flotte. Ikke passer de spesielt godt inn på kjøkkenet heller, men de har vært i daglig bruk siden 1997 og de er like fine i dag som da jeg kjøpte dem for den nette sum av kr. 19,- pr stk på Mekka Basar i Marken. Glasuren er blank og uten en ripe, alle 12 er helt uten skår og ikke en har blitt knust på alle disse årene.



Tenk dere alle de middager vi har spist av disse, tenk dere hvor mange ganger vi med skarpe kniver har skjært igjennom kjøttbiter, tenk alle de gangene vi med hard hånd har skrapet av matrester for å så stable dem i oppvaskemaskinen, tenk dere alle de turene gjennom oppvaskemaskinen, tenk dere alle gangene de har blitt røsket ut av oppvaskemaskinen for å bli stablet oppå hverandre i skapet. Disse tallerknene er hverdagshelter og jeg ble ikke klar over det før i går.


 
Serviset vi har heter Oakwood  og er produsert i England av Staffordshire. Ære være engelskmennene de kunne virkelig lage steintøy av god kvalitet. 

 Kanskje dette rett og slett skal være en utfordring her i Blogglandia. Vis meg dine hverdagshelter, vis de trofaste sliterne som sjelden ellers får komme fram i blogglyset.

Nå skulle jeg selvfølgelig laget en slik sak hvor dere kunne lagt inn innleggene deres slik at alle kunne se hvem som tok utfordringen. Men det har jeg ikke den fjerneste idè om hvordan man får til. Noen av dere fantastiske kunnskapsrike damer her ute i Blogglandia som kan forklare meg hvordan?? 


Ha en strålende flott helg alle sammen. 

PS.  Siste sjanse til å melde seg på give away, trekningen er i morgen. 


5 kommentarer:

  1. Det må jeg si til god kvalitet :))
    Mine hverdags tallerkener er full av gråe striper,IKEA billig kvalitet !!!
    Syns de var fine jeg:))
    God helg Kari !

    Bente

    SvarSlett
  2. Hurra for flotte hverdagshelter!
    Mine er nok på langt nær så vakre og pene...
    Ønsker deg en riktig fin fin helg.
    Klem, Monica

    SvarSlett
  3. Herlig innlegg Kari!

    Hverdagsheltene våre skal vi ta vare på!

    Jeg er en estetiker og elsker omgås vakre ting.
    SÅ - en dag for mange år siden, tenkte jeg som så - hvorfor skal de fineste tallerkene stå innerst i et skap og bare bli brukt en sjelden gang?
    Jeg gjorde noe med det.
    Tok dem frem og bruker dem hver eneste dag!
    Hverdagsheltene mine, gleder meg enten det er biff eller fiskeboller som blir servert:o)

    Klem fra meg til deg Kari!

    SvarSlett
  4. Det er kjekt med serviser som tåler en trøkk ;)
    Synes dine var skjønne, jeg! :))

    Så nydelig scrappebok du har laget!
    Du kan jo virkelig trylle frem de vakreste kreasjoner, du!
    Jeg tar i allefall av meg hatten! :))

    Ha en nyydelig søndag!

    Stor klem

    SvarSlett
  5. Jeg hadde også sånne tallerker, kjøpt på Mekka Basar i gågaten :) - de holdt seg også helt fint. jeg kvittet meg med mine da vi flyttet i 2007 og måtte begrense hva vi tok med oss, så forhåpentligvis har de via Fretex funnet et godt nytt hjem som de kan gjøre nytten hos og bli hverdagshelter :) Nå er mine hverdagshelter, godt engelsk og solid merke Denby, Greenwich. Ikke alltid de dyre og flotte merkene som er mest holdbare :))) God uke til deg Kari.
    Klem

    SvarSlett