fredag 25. november 2011

Møbelpuss pussetips

Vi husker vel alle lukten av møbelpuss når våre mødre eller vi selv hadde gått amok med pussekluten og huset stinket møbelpuss i dagesvis etterpå. Nå er kanskje dette et tips som ikke er særlig relevant for de fleste her i blogglandia siden de fleste har møbler som er hvitmalte, men noen av dere har vel tremøbler som trenger pussing. 

Tipset fikk jeg selv av min mor for mange år siden, og det fabelaktige tipset er å bruke vaselinolje til møbelpussen. Vaselinolje er helt luktfri og treverket blir nydelig etter en omgang med pussefillen.


Mitt kjære, gamle eikeskap fikk seg en omgang med pussefillen her om dagen og nå står det å gløder i takknemlighet. Dette gamle skapet har en litt spesiell historie, mine foreldre kjøpte dette, en skjenk, spisestue, taklampe og lampetter i samme serie da de var nygifte like etter krigen. De kjøpte det av en mann som var nyskilt, noe som ikke var så vanlig på den tiden. Konen hans hadde funnet seg en tysker, noe som var en så stor skam at mannen ville kvitte seg med alt som minnet om henne, så han solgte alt de eide og hadde for en billig penge. Trist for ham selvfølgelig, men flaks for et ungt, nygift par som ikke hadde allverdens med penger.


Skjenken og spisebordet ble sandblåst på slutten av 60 tallet, da var sandblåsing av mørke tremøbler like populært som det er å male dem nå. Heldigvis unnslapp skapet her sandblåsingsdøden fordi vi rett og slett ikke hadde plass til det i stuen da vi flyttet i ny leilighet i 1967. Skapet sto i kjellerboden i ca 20 år og kom fram i lyset igjen da jeg forbarmet meg over det på slutten av 80 tallet. Siden har det vært med meg. Nå skal jeg ikke si at jeg aldri har hatt lyst å male det, for det har jeg. Heldigvis har jeg klart å styre meg. Den sandblåste skjenken er det min bror som har, den er faktisk nydelig den også selv om den er sandblåst. Spisetuen ble byttet ut med en mindre og nettere utgave for lenge siden. Min mor ga den til Fretex, kanskje har den et godt hjem et sted. Jeg håper det. 

Første adventshelgen står for døren, tenker det eksploderer i blogglandia nå med adventspyntede hjem. Jeg fant en julestjerne som jeg falt pladask for da jeg var i byen her om dagen. Eller kanskje man skal kalle den for en adventstjerne siden den er lilla. Iallefall er det lite trolig den overlever helt fram til jul, men jeg skal nå nyte synet av den noen uker i adventstiden.

Ønsker dere alle en riktig god adventshelg.


13 kommentarer:

  1. Møbelpuss må til her i heimen med de gamle tremøblene vi har. Bruker litt forskjellig avhengig av treverk og slikt, men Pledge for eik har jeg falt for. Lukter veldig svakt og sprayes på og pusses av. Eikeskapene våre blir tatt 2 ggr årlig :-) Nå må jeg få tatt slagbenken et grundig tak og da tror jeg første runde blir med antikkvoks. Alt dette både renser og beskytter treverket i våre varme og forholdsvis tørre miljøer innendørs! Ha en flott fredag og en fredfylt og deilig adventshelg!

    Klem Tone

    SvarSlett
  2. Hei på deg.
    Flott gammelt skap, med en herlig historie!!
    Ønsker deg en riktig fin adventshelg.
    Klem

    SvarSlett
  3. Det var en spennende historie skapet hadde :)) Du er jammen heldig å ha en sånn prakt i stua di :))
    Julestjerna har jeg ikke sett maken til før ,helt nyydelig ♥

    Klem fra meg til deg

    SvarSlett
  4. Et vakkert skap du har Kari!!
    Et prydmøbel :o)
    Her blir alt vaskes med Ajax.....siden det stort sett er hvitt :o)
    Mens andre handler på Bohus her i bygden, handler jeg møblene mine hos Frøydis...i uken en liten tallerkenhylle, og forrige fredag et salongbord...hihi....
    Nydelige julestjerner!!
    Litt tidlig med de røde synest jeg, men disse passer så godt nå i adventstiden!

    Ønsker deg en fin helg....og kanskje blir det en liten "kaffe" før jul ??

    SvarSlett
  5. Takk for flott tips
    - det var jeg ikke klar over! :)
    Skal absolutt testes :-)

    Så koselige bilder du viser
    - vakkert som alltid rundt deg! :)

    Ønsker deg en herlig adventshelg!

    Stor klem

    SvarSlett
  6. Nydelig møbel du har..Og vasselin olje bruker jeg og.. det funker veldig bra... men husker veldig godt møbel pussen...

    god helg =)

    Kerstin

    SvarSlett
  7. Nydelig skap!!
    Jeg har arvet spisebord og skap i eik som mine foreldre kjøpte i 50 årene en gang...:)) I fjor ble alt hvitt:)) Men før det skal jeg love deg at jeg kjente lukten av møbelpuss:)
    Tusen takk for alltid så hyggelige kommentarer hos meg!
    Hode knaker enda, men paralginene døyver det heldigvis litt, sånn at jeg kan få gjort noe hihi:))
    Ha en koz kveld og nydelig 1. søndag i advent!
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  8. Fint skap, med en spesiell historie.

    Klem Gitte

    SvarSlett
  9. Et nydelig møbel=)! Og det er alltid spennende når det har en historie! Utrolig fin den jule/adventsstjernen=). Har ikke sett den fargen før!

    Ha en herlig adventstid!
    Klemmer!

    SvarSlett
  10. Helt nydelig Kari!
    Kjekt å se at elt ikke er hvitmalt!
    Og så så fint du har stylet det!
    VAKKERT rett og slett!

    God klem fra Anne på landet som jobber på GH torsdag denne uken og fredag neste uke.
    Hjertelig velkommen :o)

    SvarSlett
  11. En herlig historie, men stakkars mann. Skapet ditt er bare så flott!! Godt du ikke har malt det.
    Skjønn farge på blomstene. skulle ønske jeg kunne sette 3 bilder sammen slik som deg!! Det er så fint!

    SvarSlett
  12. Heisan og hoppsan. Jeg har nok ikke så mye ubehandlet treverk igjen, men jeg må nok se å få laget litt etter oppskriften til han Ernst:DDDD Vakkert skap. Klemz Grethe

    SvarSlett
  13. It looks beautiful, keep doing what you do :)

    SvarSlett