søndag 10. februar 2013

Om hud og hår

Det er morsdag og fastelaven, her kan det ikke meldes om hverken roser eller fastelavensboller. Derimot kan det meldes om Rosacea, som hører veldig fint ut, men som definitivt ikke er noe å trakte etter. Rosacea er en hudsykdom som rammer ganske mange og er en slags betennelstilstand i huden. Spesielt panne og kinn er utsatt. Jeg som alltid har hatt ferskenhud hadde ganske lenge gått å irritert meg over et parti i pannen som var rødt og irritert med kviselignende utslett. Etterhvert bredte det seg også utover på ene siden av nesen. Fryktelig irriterende og jeg ble helt avhengig av foundation, jeg som knapt brukte noen form for sminke annet enn til fest før. Jeg byttet hudpleieprodukter flere ganger, men ingenting hjalp, det ble vel heller bare verre. 

Da vi var på Las Palmas i julen fikk jeg det for meg at jeg skulle ta manikyr, det er jo slikt man gjerne gjør i syden for der er det jo så mye billigere. Like ved hotellet vårt var det en hudpleiesalong og jeg tok en tur inn dit for å få manikyr. Nå ble denne manikyren en selsom opplevelse, dyrt var det også og veldig uprofesjonelt utført. For å si det slik, jeg kunne gjort det bedre selv, og det de sa skulle koste 18 euro kostet plutselig 49 euro da jeg skulle betale. Salongen var også forferdelig rotete, skitten, ja direkte uapetittlig og hadde jeg vært litt tøffere av meg så hadde jeg snudd i døren. Men det var visst en mening med at jeg skulle inn der likevel, for damen som tok manikyr på meg hengte seg veldig opp i mitt røde utslett og fortalte meg at jeg hadde Rosacea. Da falt liksom puslebitene på plass. Da jeg kom hjem googlet jeg på nettet og fant ut at alt stemte, så akkurat der kunne nok damen sine saker.
Jeg var hos lege for noen uker siden, der ble mistanken bekreftet og jeg ble satt på en tremåneders antibiotikakur. Jippi liksom, to ganger for dagen skal jeg svelge en pille som er omtrent umulig å få ned. Ikke kan jeg ta den sammen med mat, så nå har jeg alarm på kl. 10.00 og kl. 20.00 hver dag slik at jeg skal huske å ta faenskapet. På toppen av det hele gjør pillene meg trøtt og uopplagt også.Antibiotikabehandlingen er forresten omstridt, det er slett ikke sikkert den hjelper i hele tatt, men jeg skal nå prøve disse 3 månende og se om det blir bedre.
 Jeg var også en tur til hudpleier. På Kjerstis Hudpleie i Bergen fikk jeg fantastisk god hjelp og gode råd. Jeg ble fortalt at når man har Rosacea er less more, peeling f.eks er bannlyst og kun den mildeste hudpleie bør brukes. Jeg ble sendt hjem med en stor flaske Ultracalming cleanser fra Dermalogica og en dagkrem i samme merke. Dessuten fikk jeg vite at også foundation gjorde vondt verre, noe jeg forresten hadde mistanke om fra før, men hva skal man gjøre da for å kamuflere rødheten??? De flinke damene der hadde svar på det også de, og jeg fikk grundig innføring i hvordan jeg skulle sminke meg med mineralsminke. Jeg gikk ut derfra noen tusen kroner fattigere, men med mye ny kunnskap om Rosacea. Og nå etter å ha brukt produktene i et par uker er jeg kjempefornøyd, huden er babymyk og sminkingen går som en lek. Selvfølgelig har jeg fremdeles røde partier i huden, men "kvisene" har forsvunnet. Mineralsminken dekker dessuten veldig godt uten at det ser unaturlig ut.

Så hvorfor skriver jeg om dette på en interiørblogg?? Jo fordi jeg vet at Rosacea er veldig utbredt, faktisk har 10% av befolkningen denne hudlidelsen i større eller mindre grad. Kanskje mine erfaringer kan hjelpe noen, bruker man feile produkter så gjør man bare vondt verre. Mye annet spiller også inn, sol, stress, mat, alkohol, faktisk en liste så lang som et vondt år. Jo mer kunnskap man har om Rosacea og hva man  reagerer på jo bedre er det. 

Nå ble det ikke skrevet så mye om hår i denne bloggposten da, men shampoo kan også gjøre vondt verre om man har Rosacea, så mild shampoo uten parabener er det beste. Jeg bruker Alvelands shampoosåpe, den er mild og god mot både hår og hodebunn. 

Ny uke, nye muligheter. Ha en flott ny uke alle sammen,

Klem fra Kari



11 kommentarer:

  1. Synes det er fint at du deler,for noen kan nok ha det også uten å være klar over det!!
    Så bra at du endelig fikk litt hjelp både med sminking og produkter...det er jo viktig for oss damer å se bra ut faktisk!! :-)
    Lykke til videre og fin kveld til deg,klm ingrid l

    SvarSlett
  2. så flott at du informerer om dette.... og jeg må bare si.... NYDELIGE bilder.... *drømmer meg bort til varmere strøk*

    Klems Diana.

    SvarSlett
  3. Å så kjekt du skriver om dette...jeg er nok i samme båt som deg min venn
    Akkurat nå er det plagsomt men det er veldig opp og ned. Har brukt gode kremmer tidligere men syntes de
    Ikke virker lengre . Har aldri fått tilbud om antibiotika .
    Kanskje jeg må prøver dine tips .
    Tusen takk for at du deler
    God ukestart til deg min venn
    Klem fra meg

    SvarSlett
  4. Hei! Jeg er også plaget med dette. Det finnes egne hudpleieserier man kan bruke. Jeg har kjøpt en på apoteket som fungerer ganske greit. Det er mye som påvirker Rosascea. Stress, kosthold, sol osv. Jeg bruker en antibiotika-krem av og til nå. Har også prøvd piller en gang, men da kom det tilbake en stund etter at kuren var ferdig. De gir for mye bivirkninger til at jeg vil prøve de igjen.

    Håper du får den under kontroll og kan leve greit med den.

    Klem fra Karen

    SvarSlett
  5. Uff...ikke noe kjekt dette!
    Håper du får bukt med problemet!
    Nydelige bilder du viser.

    Ha en fin uke Kari....så snakkes vi plutselig :)

    SvarSlett
  6. Så kjedelig da...jeg får utslett når jeg er sliten og det har blitt litt for mye- men er nok ikke det du nevner her. Håper kuren virker for deg og at alle pengene det nå har kostet gir deg avkastning i strålende vakker hud :)

    Ønsker deg en fin uke

    Klem Monica

    SvarSlett
  7. Nei, uff og uff da Kari :// Det var jommen meg bra du gikk inn til denne skitne hudpleiesalongen ;) Jeg har hørt om dette før men har visst så lite, nå skal jeg inn på nettet å lese om det.

    Så må jeg få si at du er bare så skjønn både inni og utenpå ♥
    Du er TOPP :))

    Klemmer Bentemor

    SvarSlett
  8. Måtte bare gi deg dette ♥

    Gode venner er
    engler som løfter
    oss opp igjen
    når våre vinger har
    glemt hvordan
    det er å fly

    Klem

    SvarSlett
  9. Hei vennen!
    Jaggu godt du fant ut av hva det var da, så du kom i gang med behandlingen! Kjedelig når det står på, men det ViL bli bra tilslutt! Er det ID produktene du bruker nå?

    Ønsker deg en fin kveld, søte venn!
    Varme klemmer

    SvarSlett
  10. Hei på deg Kari.
    ...har vært å sjekket springen på badet... det står Hans Grohe på den...
    Håper det går bra med det, og at du har noen fine dager :))
    Smil og klem fra Monica

    SvarSlett
  11. Guri malla... Dette var kjedelig å høre Kari! Men godt med avslutningen der det høres ut som det er på bedringens vei! Aldri hørt om dette jeg . Utrolig bra at du forteller dette. Tror det er mange som får en aha opplevelse .
    Jeg skal ihvertfall fortelle dette til venninne som har akkurat de symptomene som du beskriver
    Skal ta godt vare på deg i morra Karisljønne!
    Kem klem klem

    SvarSlett