torsdag 17. mai 2012

En alternativ 17 mai

Nå har jeg tittet innom en del blogger, jeg har sett vakkert dekkede 17 mai bord, noen har hatt champagnefrokost (som forresten høres helt fantastisk ut), noen har bakt kaker i rødt hvitt og blått, de fleste har gått i tog eller sett på tog. Her i Bergen har det vært en begredelig dag rent værmessig, så vi valgte rett å slett å bli i hjemmets lune rede. Det ble en sen frokost med fenalår og eggerøre mens vi så på barnetogene på TV. Jeg har sett Poirot på TV, min kjære har sett ishockey. Rømmegrøten fra Fjordland ble varmet i mikroen og fortært sammen med spekemat. Til dessert blir det jordbær med fløte, det tar vi i kveld for vi ble stappmette etter rømmegrøten. Vi er iallefall tradisjonell i matveien om ikke annet. Er det andre som i likhet med oss ikke har gjort noe som helst i dag?

Om været hadde vært bedre så hadde vi nok tatt turen inn til sentrum og sett på prosesjonen som det heter i Bergen. 17 mai toget i Bergen er nemlig litt spesielt, for vi har to tog som går. Hovedprosesjonen er det ene, nesten et lite minikarneval med kostymer og ablegøyer. Der har studenter og andre organsisajoner frie tøyler og det er premie for beste innslag. Det andre toget er Flaggtoget som er det mer tradisjonelle barnetoget.

 Og så har vi buekorpsene da, de går i begge togene (tror jeg da). Som ekte Bergensjente banker hjertet mitt veldig for buekorps generelt og for Nygårds Bataljon spesielt. Ingenting gir meg mer 17 maifølelse enn når buekorpene kommer marsjerende med sine soldater og slagere. Når trommevirvlene lyder mellom byens hus og blankpussede sko tramper taktfast på brosteinen ja da fryder jeg meg som en liten jentunge. Ingenting er så sjarmerende som en liten bauekorpssoldat med litt for stor uniform som prøver konsentrere seg om å marsjere i takt. Ingenting er mer stilig enn en bauekorpssjef i full mundur stolt marsjerende foran sine "menn" og ingen musikk i verden er tøffere enn trommemarsjene som slagerne med taktfast presisjon fyller Bergensgatene med.
Å nå angrer jeg nesten på at vi ble hjemme i dag, for jeg hadde jo nesten glemt hvor fantastisk det er med 17 mai i Bergen. Neste år skal jeg til byn å se buekorpsene og det uansett vær og føreforhold!!!

Alle bildene er lånt fra nettet. Nygårds bataljon, bauekorpset nærmest mitt hjerte.

Ha en fortsatt fin 17 mai og gratulerer med dagen.

Klem fra Kari

8 kommentarer:

  1. Min typer 17 mai du skriver om!!
    Fast jeg måtte stå på kjøkkenet på skolen så alle andre feststemte mennisker fikk koset seg på dagen...men nå i em/kveld ska jeg baaare gjøre som deg, slappe!!

    kos deg med dagen, Klem Anna

    SvarSlett
  2. Høres ut som dere har hatt en koselig dag hjemme :) Vi var å så barnetoget passere langs vegen. Resten av dagen har gått med til avslapping, kaker og rådyrstek til middag sammen med mine foreldre.

    SvarSlett
  3. Du har hatt en flott dag hjemme vi har også hatt en fin dag hjemme.......du har skrevet akkurat som jeg ville gjort.....
    Jeg savner Bergens 17 mai etter mange år her oppe...og selvfølgelig bauekorpsene ....noe resten av familien ikke helt forstår.....
    Ja og som du sier er man Bergen`s jente så e man Bergen`s jente
    Så neste år blir det Bergen by uansett vær og vind :))))

    Ha forsatt en fin kveld ...håper vi treffes snart igjen

    Klem fra meg

    SvarSlett
  4. Ville ha gjort det samme om været var så dårlig. Det er ikke vært det å stå ute i plaskregn å se på tog. Vi har hatt en knall dag med kjempefint vær og har gjort de tradisjonelle tingene med frokost, tog og grillings. Nå er det sofaen. nice. :)

    SvarSlett
  5. Ja, tenk Kari - for første gang i mitt liv har jeg vært hjemme på en 17mai jeg også. Litt rart og litt greit. Spist rømmegrøt og pynta med kjole på...
    Men skylder som deg, på været.Hadde vi sluppet paraply og ull- hadde det ikke vært no tull da hadde vi på Osøyro stått og sett på stort og smått;o)
    Neste år har de meldt sol, så da tar vi turen;O)

    Nydelig helg ønskes deg med klem fra meg!

    SvarSlett
  6. Det hørtes både varmt og koselig ut :))
    Men sikkert litt rart når du har vært vant til å se på det flotte toget :)
    Titt inn på bloggen min å se bildene fra vi var i Hellesylt :))
    Vi bomma på klokkeslettet i år, så ingen tog på oss heller,he he :)

    Klemmer Bente

    SvarSlett
  7. Hei på deg.
    Vel overstått 17. mai.
    Må innrømme at det ikke var så veldig fristende å trekke på seg bunaden å gå ut, men det måtte liksom til.. ;)))
    Høres ut som dere hadde en lun og koselig feiring av dagen ;)
    Ønsker deg en riktig fin helg, snart kommer det vist sol og varme ;)
    Smil og klem fra Monica

    SvarSlett
  8. Hei!
    Du vant fjerdepremien i min give away, gratulerer! :)
    Fint om du kan sende meg adressen din på mail, så sender jeg premien i posten til deg.

    camsandresen@gmail.com

    Ha en fin søndag!

    Klem Camilla

    SvarSlett