tirsdag 24. juli 2012

O island in the sun, et reisebrev fra Vis

Etter noen dager i Split satte vi nesen mot Vis som er den ytterste bebodde øyen i Kroatias skjærgård. Den ligger ca 50 kilometer fra fastlandet og har blitt brukt til miltært formål pga sin strategiske beliggenhet. I 1989 ble øyen tilgjengelig for oss turister. Heldigvis for det, vi forelsket oss så til de grader i denne øyen at vi rett og slett ble værende der i 12 netter.
   Vi gikk av fergen og møtte på en eldre mann med stråhatt som tilbød oss rom. Huset lå litt oppi fjellsiden og vi slet oss oppover i 40 graders varme med sekken på ryggen, da vi kom opp så vi at beliggenheten var verd hver svettedråpe.
For ca 300 kroner natten fikk vi et rom med kjøkkenkrok og aircondition, utenfor hadde vi en stor terasse som vi delte med de andre som leide rom i huset. Vi tilbragte mange fine kvelder her, det var rett og slett den beste "puben" i byen. Hyggelig selskap hadde vi også, først med et svensk/bosnisk ektepar, deretter med et svensk par med to skjønne barn og så med et italiensk ektepar. Praten gikk livlig, språkproblemer til tross, vi brukte armer og bein, grimaser og geberder, jeg regner med det så rimelig komisk ut mange ganger.

Flere kvelder var vi også på terassen til vertskapet som ikke visste hva godt de skulle gjøre for oss. Der fikk vi vin og kaker, saschertorte, scwartswald torte og herlige pannekaker med is.

Grunnen til at vi valgte å reise til Vis ser dere på bildet over her. Det er inngangen til Modra Spilja (Den blå grotten). Jeg hadde lest om denne grotten som ligger på en liten øy som heter Bisevo like ved Vis.
Vi reiste inn i grotten med en liten båt og måtte omtrent legge oss flate i båten for å komme inn. Inne i grotten lot vi oss fascinere av hvordan solstrålene utenfra skinner inn i bunnen av grotten og lyser opp vannet med dette fantastiske blå lyset som grotten er berømt for. En opplevelse.

En annen natureperle på Vis er Stinivastranden.

Noe av det fineste med å være i sydlige strøk er kveldene og solnedgangene. På Grandovac stranden som var ca 45 minutters gange fra hvor vi bodde nøt vi solnedgangen et par kvelder.

Her er et lite bilderas fra vår øy i solen.

Som sagt vi ble sjarmert i senk av denne vakre lille øyen så planen om også besøke øyen Hvar ble det ikke noe av.

Vi kommer nok til å reise tilbake til Vis en gang, det var en øy etter vårt hjerte.

Neste reisebrev blir om Dubrovnik, håper dere bærer over med meg.