fredag 7. oktober 2011

The fallen madonna

Nå etter å ha blogget en stund har jeg jo funnet ut at madonnaer er veldig i vinden, jeg har vel knapt tall på alle de fine madoannaene jeg har sett rundt på utallige blogger. Men her i huset er det kjemisk fritt for madonnaer,eller er det det?? Faktum er at jeg har en madonna som jeg kjøpte for mange år siden, det var nok i 96-97 at jeg gikk forbi en skjønn liten butikk i Marken og falt pladask for en madonna som sto utstilt i vinduet. 


Den kostet over 600 kroner og på den tiden var jeg nyskilt og hadde knapt til salt i såret, å bruke over 600 blanke kroner på en pyntegjensteand som attpåtil bare skulle være framme i julen var jo galskap.(dette var før den franske landstilen gjorde sitt inntog i norske hjem) Men så er jeg jo litt gal innimellom så madonnaen ble pent pakket inn og fikk sitt nye hjem her i 8 etasje. Hun har fått komme fram hver eneste første søndag i advent, det ble liksom ikke jul uten at hun var framme.
Men så inntraff katastrofen. I adventstiden for to år siden hadde jeg satt min kjære madonna på et CD skap og hvordan det nå enn gikk til så falt hun altså ned fra det og kappet av hodet. 


Ikke bare ble hodet kappet av madonnaen, Jesusbarnet fikk også hodet sitt kappet av. Jeg var alvorlig bekymret for at det ikke skulle  bli jul det året og det var min skyld. Tenke seg til både Maria og Jesusbarnet var hodeløse, man skulle tro de hadde vært med i den Franske revolusjon og blitt giljotinert.


I fjor lå den pent (iallefall så pent man kan ligge uten hode) i kartongen sin, det ble aldri til at jeg tok dem fram og fikk limt hodene på igjen, men i år skal de få komme fram i lyset igjen. Fram med superlimen og passe på at Jesusbarnets hode kommer på riktig vei, vi vil tross alt ikke at det skal ligne på en scene fra Exorsisten.

Ønsker alle en riktig god helg.




16 kommentarer:

  1. Hei og hopp :)
    Hehe godt å høre at du får limt dem sammen igjen. Det blir nok en fin jul skal du se :)
    Ha en strålende helg!
    Klem

    SvarSlett
  2. Hei på deg.
    Hi hi, jammen bra at hodene er på plass igjen.
    Så blir det jul i år også, hodeløs eller ei ;)
    Ønsker deg en riktig koselig helg!

    SvarSlett
  3. *ler*
    For en herlig historie. Vi kan jo alle miste hodet en gang iblandt ;)
    Hihi!
    Klem Gitte

    SvarSlett
  4. Hej! Jag hittade din blogg från Ringkogerens blogg. Min flickvän kommer från Danmark Horsens (Braedstrup) men flyttade till Sverige som 6 åring. Du har en fin och trevlig blogg och jag skulle bli glad om du ville besöka min blogg och bli följare. MVH / Janne o Lil

    SvarSlett
  5. Ha ha...Festlig historie ;)
    Det er ikke alle som kan få pålimt hodet etter å ha mista det ;)
    Men madonnaen vat riktig så flott.
    Jeg har også en madonna . Den står på kommoden i spisestuen sammen med en buddha så den er i gost selskap.
    Ha en riktig god helg, Kari.
    Klem :)

    SvarSlett
  6. Haha! Synes jeg ser de hodeløse i en eller annen moderne kunst setting. Hadde lett kunnet være en "piece" det der. Med akkurat den tittelen; "The fallen madonna". Utrolig artig innlegg. Her er det fritt for madonnaer men jeg har flere andre rare porselensfigurer som jeg er merkelig glad i...

    SvarSlett
  7. Puh... Godt at både madonna og Jesusbarnet får hodene sine tilbake igjen!! Da er det håp for jula i år ;-)

    Ha ei flott helg!

    :-)

    SvarSlett
  8. synets maddonnaene er ute nå , at buddaen er på plass i alle hjem... selv synets ikke det gir samme feeling...
    ha en fin-fin helg!

    SvarSlett
  9. Du er bare så morsom å fortelle ting :D
    Bra Jesus fikk hode riktig plass :D

    God helg !
    Klem Bente

    SvarSlett
  10. Auda! Men jeg måtte flire godt av din fortellerkunst! Godt hodene er på plass igjen - så det blir jul i år!:-) Nydelig figur!

    Jeg har tegnet sengene og fått en hobbysnekker til å sage dem ut for meg. Forøvrig ble sengene laget på plassen.

    Ønsker deg og "the fallen Madonna" en riktig god helg!
    Klem:-)

    SvarSlett
  11. Fniiis...da blir det jul i år også da :o)

    ha en fin helg...og nyt været!!

    SvarSlett
  12. Hi,hi...du får nå sagt det Kari!

    Blir spennende å se til advent da;)

    Fortsatt god helg og klem fra meg.

    SvarSlett
  13. Superlim har fikset mangt et giljotinert (!) hode! ;D

    Takk for så mange koselige kommentarer hos meg ♥

    SvarSlett
  14. *Ler!* Herlig innlegg!! Nydelig madonna, skjønner godt at du bare måtte ha den :0) Har et par madonnaer her hos meg, enn så lenge med hodene på. Men eieren derimot... Ja, det trenger vi ikke snakke så høyt om *Smile*

    *Klem*
    -Kamilla-

    SvarSlett
  15. Hehehe, stakkars lille jesusbarnet og the fallen madonna ;)
    Vi lever i et røft samfunn,
    og det er ikke bare bare å komme seg knirkefritt igjennom livet.
    Må regne med litt knall og fall! ;)

    Hahah, ånei du, to strøk på murveggen på en kveld er for heftig, det holdt med et strøk!
    Men ville jo gjerne bli ferdig med et strøk før jeg tok kvelden ;)
    Endelig ferdig nå da, og skal aldri male en murvegg igjen ,)

    Ha en god natt!
    Ble forresten superfint med bildeveggen over skuvsengen!
    Stor klem

    SvarSlett
  16. Hallo ;)
    Så kjekt at du har vært og kjøpt garn og pinner, lilla blir nok kjempe stilig!
    Du lurer på hvor mange masker jeg la opp.
    Jeg har brukt 44 masker på pinner 9, jeg strikker litt fast. Iflg. magebelte på nøstet skulle det være nok med 40 masker for å få 40 cm. bredde. Dersom du er usikker, lag en prøvelapp på 10 masker, strikk noen cm. og mål bredden.
    Min oppskrift:
    Legg opp 44 masker, strikk 1 rett og 1 vrang ut pinnen, begynn neste pinn med 1 vrang så en rett (perlestrikk)
    Strikk til arbeidet måler ca. 82 cm lag 3 knappehull, strikk et par pinner til og fell av.
    Dette gir en pute på ca. 40x40 cm, med litt velvilje passer dem 45x45.
    Jeg er veldig dårlig på å forklare, ikke vær redd for å spørre igjen om noe er uklart ;)
    Lykke til!!

    SvarSlett