tirsdag 14. august 2012

Dubrovnik, et reisebrev

På tide å ta siste del av reisebrevet fra Kroatia, vet at reisebrev ikke er de mest populære innleggene i en interiørblogg, men dere får bære over med meg. Jeg har forresten tatt et interiørbilde spesielt med tanke på bloggen. Det følger lengre nede, dere kan glede dere til å få se noe helt enestående. 

Etter herlige dager på Vis satte vi nesen mot Split igjen og der gikk vi ombord på en buss og dro til Dubrovnik. Bussen fulgte hele Makarska rivieraen og vi kjørte også igjennom Bosnia Herzegovina. Bosnia har en liten kystsripe på ca 2 mil som deler Kroatia i to. Bussen var en lokalbuss med mange stopp på veien, dessuten en buss helt uten air condition. Det var ikke akkurat en komfortabel busstur i ca 40 graders varme. Turen tok ca 5 timer, så det var godt å komme fram. På busstasjonen sto de i kø med lappene sine, accomodation, accomodation ropte de i munnen på hverandre. En av de framste viste oss bilder av en flott leilighet med et flott baderom og stooor dusj. Prisen var også meget behagelig, faktisk ikke mer enn 300 kroner natten, så vi bet på. Haha du kan tro jeg ble lang i masken da vi ble vist inn i et rom der sengene sto anføttes og hele badet var mye mindre enn dusjen som han hadde vist bilde av. Men vi aksepterte likevel, vi var trøtte og varme og mer eller mindre utslått av hele bussturen. Dessuten var det et pent område med sjøutsikt.Til tross for at det var et meget enkelt rom så hadde de gjort seg flid med lekre detaljer i interiøret.
Haha hva kan man si om noe slikt da?? Ikke akkurat Anne på Landet som har stått for stylingen her. 
 Gamlebyen i Dubrovnik er unik og vakker, gatene er dekket med marmor som er så blankslitt at den skinner. I de trange små gatene som ligger langs byens hovedate Stradun ligger restaurantene på rekke og rad. I gamlebyen var det en helt annen kultur enn der vi hadde vært før, her var det innkastere på restaurantene og kelnerne var meget vennlige og servicemindede. På en flott og dyr restaurant  prøvde jeg meg en kveld på en Dalmatisk spesialitet som jeg syntes hørtes spennende ut, kastrert hane i en saus med appelsin og honning. Men for å si det som det er så hadde de nok kastrert den stakkars hanen helt forgjeves, det smakte overhodet ikke. Heldigvis var vinen god.  Jeg skulle så gjerne ha vandret mye mer rundt i de spennende trange gatene og tatt en tur på muren rundt byen, men som jeg har sagt før, det var ulidelig varmt så vi måtte bare komme oss ut på øyene.
Et lite steinkast fra havnen i gamlebyen ligger øyen Lokrum, dit tok vi turen en dag. En skjønn liten øy med et gammelt kloster og en botanisk hage. Der vandret påfuglene fritt rundt blandt folk og bruste med fjærene. 
Vi tok også en dagstur med båt til 3 øyer i Dubrovnik området. Turen kostet oss 220 kroner pr. person og varte hele dagen. Ombord fikk vi mat og drikke inkludert i prisen. Etter mye mat som hadde vært såder var vi rimelig skeptiske til maten vi skulle få servert ombord, men all vår skepsis ble gjort til skamme. Det måltidet var faktisk noe av det beste vi spiste de tre ukene vi var i Kroatia. Nydelig grillet kylling med smakfulle salater til. Absolutt noe å anbefale videre. 
 En av øyene vi besøkte var Lopud som er en bilfri øy, den forelsket vi oss pladask i så dit vil vi gjerne også tilbake.
Noen vakre solnedganger fikk vi også med oss i Dubrovnik, dette er fra Copa Kabana stranden. På den stranden hadde jeg også en, for meg, helt surrealistisk opplevelse, jeg lå å svømte helt ute med sperringene da et gigantisk cruiseskip passerte bare noen hundere meter borte. Der lå jeg og duppet i bølgene av cruiseskipet mens jeg så at solen gikk sakte ned. For meg som ikke lærte å svømme før i fjor var dette noe jeg aldri hadde trodd jeg noesinne kunne oppleve. Nå drømmer jeg om å svømme med delfiner. 

Ja vi elsker Kroatia, men vi elsker også de Greske øyer, vi har helt klart et lite luksusproblem. Verden er stor og vakker, så mange steder som står på ønskelisten. i første omgang er det Jerusalem som står for tur. Dit skal vi i oktober.

Ha en strålende flott ny uke, solen skal skinne over oss noen dager nå og det er jammen ikke så aller verst her i gamlelandet heller. 

Klem fra Kari

4 kommentarer:

  1. For et vakkert sted dere har vært Kari!
    synest det er kjekt med reisebrev...da kan jo vi få nye reisetips!!

    ha en strålende sommerdag :)

    SvarSlett
  2. Hei hei

    Virkelig flott ferie dere hadde :))Så masse du opplevde på disse ukene :)
    Vet du jeg skal til Israel i oktober også :))Det er noe jeg gleder meg veeeldig til:))Morsomt du skal dit også :)

    Klem Bente

    SvarSlett
  3. Samme dato :)) Det skal ikke forundre meg at vi treffer på hverandre,såå gøy :))
    Jeg reiser sammen med en gruppe,kommer til å være opplegg fra morgen til kveld!

    Klem

    SvarSlett
  4. Flotte feriebilder:) Kroatia ser ut for å være et fantastisk flott reisemål, og har stått på mi ønskeliste ei stund.
    De greske øyer er en av våre favoritter også:)

    En finfin torsdagskveld til deg. Her kom regnet nå, så nå kunne vi trekke i hus uten dårlig samvittighet.. Hihii
    Klem Jorill

    SvarSlett