fredag 24. februar 2012

Rom for rom del 4, stuen


Da er det fredag og helgefreden har senket seg. Ute henger skodden som et grått teppe over oss, vinteferien ligger foran oss her i Bergensregionen og vane tro varter værgudene opp med godt gammeldags grisevær. Det positive er at det er ganske mildt ute og så har vi jo hatt en hel dag med skikkelig vårvær denne uken! Ja såpass vårlig var det at jeg innviet sesongen på altanen med en bok og et pledd i solkroken.. Det var på tirsdag og da benyttet jeg også sjansen til å ta noen bilder av stuen. 


I sofakroken har våren gjort sitt inntog i form av et par lysegrønne puter, en skjønn gammel løper jeg fant blandt min mors duker og så har restene av Valentines buketten blitt en liten oppsats sammen med et par ranukler. Putene er forresten ikke nye, de ble kjøpt på Jysk for et par år siden  for en billig penge.

Her kan dere skimte også reolen som før var brun, nå er den malt med kalkmaling i fargen River Silt. Den brune skuffeseksjonen var en del av reolen før, den valgte jeg å ikke male. Ser dere skrinet der? Det er kjempegammelt, 1743 er årstallet som står på det.


I den nostalgiske kroken vår har skuvsengen fått plass, der har har vi også anegalleriet vårt, noen gamle kofferter og det gamle flatbrødtrauet. Alt her er arvegods med unntak av putene og skinnet i sengen. I stuen vår har spisebordet måtte vike plass for skuvsengen, foreløpig er det et lykkelig valg.


På den ene veggen står det fine eikeskapet fra ca 1920, skapet som har unngått både sandblåsingstrenden på 70 tallet og hvitmalinhgstrenden som har herjet nå. Heldigvis, for jeg synes dette skapet er så flott som det er og det skal ikke gjøres noe med det i min tid. Lysestakene på det er messinglysestaker som har fått en omgang med matt sort spraymaling og den minste blomsterpotten var opprinnelig burgunder før den fikk seg en make over med kalkmaling i fargen Concrete. 

Her er den moderne delen av stuen vår, her er alt nytt klokken og buddahodet er kjøpt nylig og CD skapet er bare noen år gammelt. Dette står ved siden av TV benken som jeg på ekte bloggevis ikke tar bilder av. (TV benken fikk seg forresten også en make over i fjor sommer og er malt i samme farge som reolen)

Som dere skjønner så er ikke stuen vår verken shabby eller chick, heller ikke Fransk landstil og langt ifra retro. Har lurt mange ganger på hva vår stil heter og fant svaret i en artikkel her om dagen, vår stil er Eklektisk, HER kan dere lese hva det er.

Som sidebord har vi en gammel kurv. Den sto på hytten da jeg var liten i den lagret vi ullteppene, jeg husker at vi hver høst gikk å plukket pors (en plante som har en god, sterk duft) til å ha i kurven. Lukten av pors holdt møllen borte.

Hva jeg kunne tenkt meg å gjort med stuen: 
Male rundt altandøren og vinduskarmen, pr i dag er det lakket furu.  
(Grøss og gru, jeg skjønner ikke hva borettslaget tenkte på da de satte inn nye vinduer og altandører for en del år siden. Jeg har hatet det hvert sekund, men har ennå ikke motet meg opp til å gå løs på jobben.) 
Kunne også tenkt meg å bli kvitt glassfiberstrien og miljøstrien. 

 Ønsker dere alle en herlig helg.



1 kommentar:

  1. Som sagt over; personlig interiør med spennende og ekte historier! Skjønner at du vil male om det er lakkert furu OG skjønner at det å sette i gang tar tid. Det gjør det her også, masse prosjekter i kø! Favorittdelen min er den gamle med skuvsenge, trauet og bildene. Kjempefint!

    SvarSlett