søndag 4. august 2013

Smaken av Kroatia

Ja nå er det jammen lenge siden jeg har blogget, jeg er nok i feriemodus ennå selv om jeg har vært i jobb en hel uke. Vi har tilbragt noen deilige ferieuker i Kroatia. Vi gjorde som i fjor, reiste ned uten å bestille hotell og loffet rundt på øyene. I år var det mye mer behagelig temperatur der nede, det lå på rundt 30 grader, i fjor lå temperaturen på rundt 40 nesten hele tiden. Puh...


 I dag har vi laget karbonadekaker med smak av Kroatia. Jeg skar litt choritzo lignende pølse som vi kjøpte på øyen Vis opp i småbiter og blandet i karbonadedeigen. Et halvt glass med fetaost blandet jeg også oppi. Reultatet ble fantastisk. Som tilbehør hadde vi salat med olivenolje fra Supetar på øyen Brac. Den beste olivenolje jeg har smakt, da jeg fikk den servert med brød på en retaurant så glemte jeg omtrent resten av maten.  Kunne spist meg mett på brød, olje og litt salt der. De laget olivenoljen selv og heldigvis solgte de flasker med olje også.

Selv om det ikke er mer enn halvannen uke siden vi kom hjem så føles det som det er en evighet siden vi var der nede. Vi loffet som sagt litt rundt, første stopp var øyen Vis der vi bodde på samme sted som i fjor. Det var som å komme hjem for vertskapet der tok imot oss som om vi skulle være familie. Vis er framdeles favorittøyen vår, selv om vi også likte oss godt på Brac der vi var både i Bol og i Supetar.  Bildet over er fra Bol.
I Bol bodde vi standsmessig i villa med svømmebasseng midt i en olivenlund. Ellers hadde vi overnattingsteder av litt ymse kvalitet, men alltid rent og OK senger og det er jo det viktigste. 
Den største opplevelsen vi hadde der nede var da vi svømte i den grønne grotten som ligger på Vis.  Det å svømme i grotten var i seg selv fantastisk, men vi var så heldige at  Julian Rachlin som er en stor fiolinist sto på en båt inne i grotten og spilte akkurat mens vi var der. Vi svømte rundt i den vakre grotten som hadde et hull i taket a la Pantheon der sollyset strømmet ned samtidig som de vakreste toner ble tryllet fram fra mesterens fiolin. Magisk!!!

Slutten av ferien ble litt kjip, jeg var så uheldig å tråkke over og forstue foten (trodde jeg), det viste seg senere at det var et avrivningsbrudd nede i foten. Nå går jeg rundt med bandasje og med Ekko sandaler og håper at bruddet gror snart så jeg kan gå med normale sko igjen.

Nå er det striskjorte og havrelefse igjen og selv om det ikke er mer enn halavannen uke siden vi kom hjem føles det allerede som en evighet siden.

Jeg har vært dårlig på kommentering i det siste, det kommer for det meste av at jeg ikke helt får det til fra I paden. Jeg klarer å begynne å skrive, men om jeg skriver noe feil og vil rette det opp igjen så får jeg ikke skrive mer. Det er frustrerende og jeg skjønner ikke hvorfor det skjer, normalt er jeg jo ikke så klønete med data.

Håper alle har/har hatt en flott sommerferie.

Klem fra Kari

1 kommentar:

  1. Det ser helt fantastisk ut der dere har vært, og er så moro å se hvordan det har vært på reise :) nam nam til de karbonadene :)

    Har nettopp fått meg nettbrett (Samsung) og har kommentert bittelitt fra det- håper det løser seg for deg - for det er jo så praktisk å sitte med det i sofakroken :)

    God bedring fortsatt til foten din og at heisene fungerer !

    Ønsker den en fin uke

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett